Benthe van Meggelen: ‘Als je niet oppast wordt de telefoon je ergste vijand’.
Leisure & Event Management
Belangrijke stap door YLBA: ‘Door het hoge niveau van de sprekers en de deelnemers heeft mijn eigen ambitie binnen een week enorme stappen gemaakt. De plannen die ik bij binnenkomst had heb ik inmiddels verder aangescherpt en verbeterd.’
V: Waarom wil je jouw generatie zo graag van hun telefoon ‘bevrijden’?
A: Het eerlijkste en meest confronterende antwoord is dat ikzelf lange tijd in de greep van mijn telefoon ben geweest. Hele dagdelen naar video’s zat te kijken over mensen die ik in de verste verte niet kende. Op een gegeven moment dacht ik ‘waar ben ik mee bezig’?
V: Wat was je antwoord? Waar wás je mee bezig?
A: Die vraag is heel lastig te beantwoorden. Maar mijn conclusie was wél helder. En die conclusie luidde dat die telefoonverslaving me in de weg zat. Dat het de dingen die ik móest doen – aan school werken, leuke dingen doen, léven in feite – steeds verder naar de achtergrond duwde. Als je niet oppast wordt de telefoon je ergste vijand. Dus wilde ik het gebruik verminderen. Dat is aardig gelukt: mijn Insta-tijd houd ik onder de dertig minuten per dag. En ook mijn algemene schermtijd heb ik sterk teruggeschroefd.
V: Om ook anderen op weg te helpen hun schermtijd in te perken heb je een nieuw product ontwikkeld.
A: Klopt. Ik heb een product voor de horeca bedacht. De Offtalk-box. Over een paar weken begin ik met de introductie.
V: Hoe werkt de Offtalk-box?
A: De Offtalk-box is een multifunctionele menustandaard. Naast dat het zout en peper erin kan, kun je er ook je telefoon in doen, Het idee is dat je aan een tafeltje gaat zitten en iedereen in het gezelschap de telefoon in de Offtalk-box wegstopt. Vervolgens zitten er kaartjes in de box waarmee je een ‘echt gesprek’ op gang kunt brengen, met persoonlijke vragen als ‘waar wil je beter in worden?’ of ‘waar heb je hele fijne herinneringen aan?’. Om de verleiding de box te openen en tóch weer je telefoon te pakken minder aantrekkelijk te maken, geldt dat je in zo’n geval een rondje moet geven.
V: Maar rondjes geven vindt de horeca toch juist fijn?
A: Haha. Het idee is dat je dankzij de box met z’n tweeën of drieën of nóg meer zó’n leuk gesprek hebt dat je vooral veel drankjes bestelt omdat je een droge mond hebt van het praten. En dat je door positieve groepsdruk niet de eerste wilt zijn die zwicht en de telefoon pakt.
V: Bij elke ambitie horen tegenslagen. Welke hobbels moet jij nemen?
A: Nu ik tegen de introductie aan zit komen er steeds meer facetten om de hoek kijken, waar ik eerder niet aan gedacht heb. En die ook geld kosten. Ik moet dus accepteren dat ik veel meer geld uitgeef, en veel meer risico moet lopen, dan ik eerst dacht.
V: Je noemt jezelf ‘uitfluencer’ in plaats van ‘influencer’. Leg uit.
A: De term is exact wat ik ermee bedoel. Een influencer probeert met perfecte, jaloersmakende beelden online je aandacht je aandacht te grijpen, met als gevolg dat je schermtijd oploopt. Als uitfluencer doe ik precies het tegenovergestelde: ik probeer mensen te motiveren hun telefoon weg te leggen en eropuit te gaan. Door dat wegleggen hoop ik dat mensen weer meer voor zichzelf gaan voelen dan voor een model, idool of beroemdheid.
V: Waarom gaat jouw missie slagen?
A: Mijn grootste kracht is dat ikzelf telefoonverslaafd ben geweest en de valkuilen en verleidingen ervan door en door ken. Daardoor ben ik geloofwaardig richting de doelgroep.
V: Wanneer ben je tevreden?
A: Als mensen hun eigen keuzes blijven maken, zelf blijven nadenken, en ze de baas blijven over hun apps in plaats van de apps over hun, zou mij dat tevreden stemmen. Social media is niet slecht, je moet alleen zorgen dat je jezelf er niet in verliest. Dat laatste gaat niet vanzelf. Daar moet je iets voor doen! Ik draag daaraan bij.