Blog: Geef je over aan de digitale intimiteit
Als oprichter van de Young Lady Business Academy volg ik, net als iedereen, de berichten over de anderhalve meter en het maximum aantal mensen dat mag samenkomen. Terwijl de afgelopen weken een ongekend aantal inschrijvingen binnenstroomde en mijn hart een vreugdedansje maakte, werd ik tegelijkertijd overvallen door somberheid. Want – frustrerende kwestie – kon ik die veelbelovende, jonge vrouwen wel geven wat ze zo graag wilden? Een bruisende week Academy!
Juist omdat mijn reisbedrijf stil ligt, wilde ik zo graag dat de Academy wél kon doorgaan, ondanks het maximum van dertig personen in één ruimte. Maar hoe?
De eerste keer dat iemand suggereerde om de Academy digitaal te organiseren, was mijn instinctieve reactie: gaan we niet doen. In mijn optiek is de Academy een levendige, woelige, onvoorspelbare snelkookpan, waarbij de Young Ladies elkaar met hun positieve energie aansteken. En de sprekers annex powervrouwen contact maken met hun publiek door zich in, om en tussen de Young Ladies te begeven. Het idee dat het driedimensionale zou wegvallen en vervangen zou worden door platte schermen stootte mij aanvankelijk af.
Geen zin in.
Maar toen de inschrijvingen maar niet stopten en we na de deadline ten opzichte van het voorafgaande jaar op het drievoudige (!) aantal kandidaten uitkwamen, zette ik de knop om. Ik informeerde bij een bedrijf wat de mogelijkheden en de kosten zouden zijn van een volledig digitale Academy. Tot mijn grote vreugde bleken de benodigde schermen en de bijbehorende infrastructuur binnen enkele dagen opgesteld te kunnen worden. En intussen ‘proefde ik al voor’ door de kandidaten per Skype- of Zoom-verbinding te interviewen over hun motivatie om de Academy te willen doen. Op een enkeling die het geluid niet aan de praat kreeg, verliep dat uitstekend.
Nu, na twee dagen Academy, ben ik dolenthousiast over de digitale editie.
Wat blijkt? Er is nul heimwee naar de zaal. Nu pas zie ik hoe drempelverhogend het werkt als er één iemand voor de groep staat, achter een katheder of op een podium, en het publiek daar, op afstand, naar kijkt. Het leidt maar al te snel tot passieve consumptie. Alsof je naar een voetbalwedstrijd kijkt waar je weinig of geen invloed op hebt.
Hoe anders is dat nu op de digitale Academy! Net nog gaf prins Constantijn een masterclass vanuit zijn eigen huiskamer, afgebeeld in hetzelfde, rechthoekige formaat als waarin de kandidaten zichtbaar zijn. Elke kuch van hem, elk keelschrapen, elke beweging van zijn ogen is voor iedereen van even dichtbij waarneembaar. Bovendien kan elke Young Lady via de chatfunctie door een paar simpele vingerbewegingen een vraag voor hem intikken. Wat een gemak! En wat een onverwachte nabijheid! Alsof de prins gelijktijdig met achtentachtig Young Ladies het gesprek aangaat!
Met de juiste opstelling en gemotiveerde deelnemers zie ik nu hoe digitale meetings tot ‘het nieuwe intiem’ en ‘het nieuwe brainstormen’ kunnen uitgroeien. Met snelle gedachtewisselingen en oplossingen als aantrekkelijke belofte.
Ineens lijken auto’s, treinen en vliegtuigen hopeloze machines uit het verleden.