Demi de Vries: ‘Positief zijn en vol vertrouwen!’
Opleiding: MBO
Nu bezig met: ontwikkelen van duurzame cosmeticalijn naast eigenaarschap schoonheidssalon Vita Beauty
Belangrijke stap door YLBA: ‘Meer durf tonen. En daardoor groter leren denken.’
V: Jij hebt grootse plannen, vooral als het om cosmetica gaat.
A: Ik wil een lijn cosmeticaproducten beginnen, die de gezondheid van jezelf en de wereld verbetert.
V: Dat klinkt fantastisch. Maar wat bedoel je daar precies mee?
A: Dat ik schoonheidsproducten op de markt ga brengen, die niet alleen je uiterlijk een lift geven maar ook een gunstig effect hebben op jou en de wereld om je heen. Voorbeeld. Elk ingrediënt dat mogelijk schadelijk is voor je huid of op een andere manier negatief kan zijn voor je gezondheid ga ik tegenhouden. Dat laat ik niet toe in bijvoorbeeld mijn gezichtscrèmes. Ander voorbeeld. Door alleen met verpakkingen te gaan werken die recyclebaar zijn, zorg ik goed voor de wereld. Elk product dat mensen bij mij kopen, is dan pure winst. Want het merk met de niet-recyclebare verpakking zal zich achter de oren krabben en denken: misschien moet ik ook met duurzame verpakkingen gaan werken.
V: Je wilt dus het goede voorbeeld geven?
A: Precies. Ik heb een positieve insteek. Het gaat mij er mij niet om andere cosmeticaproducten af te vallen, maar om een aantrekkelijk en beter alternatief te presenteren.
V: En bij jou betekent ‘beter’ dus ‘beter voor de wereld’?
A: En daarmee dus ook beter voor jezelf en je eigen toekomst. Ik denk dat er enorme behoefte is om de wereld voor iedereen telkens ietsje mooier en gezonder te maken. En daar zelf een bijdrage aan te leveren. Door een duurzame cosmeticalijn te lanceren – verantwoord samengesteld en geproduceerd – geef ik mensen de kans via hun cosmeticakeuze bij te dragen aan die mooiere en gezondere wereld.
V: Is het werkelijk zo eenvoudig? Als je het juiste product koopt komt-het-goed?
A: Nee, zo simpel is het niet… Daarom is het plan dat ik vlogs ga maken die breder zijn dan alleen een product verkopen. Bijvoorbeeld over gezondheid en welke stoffen goed voor je zijn en welke niet.
V: Het schijnt dat je maar liefst drie problemen met jouw cosmeticamerk wilt helpen oplossen.
A: Klopt. Doordat ik nauwkeurig toezie op de ingrediënten in mijn producten, dring ik de kans op huidkanker terug. Door een product aan te bieden dat rekening houdt met de aarde en je een goed gevoel geeft over jouw keuze, maak ik mensen blij en voorkom ik depressies. En tot slot: door kritisch te zijn op de verpakkingen, belast ik milieu en klimaat minder.
V: Vanwaar de motivatie om die grote problemen via cosmetica te helpen terugdringen?
A: Al vroeg in mijn leven ben ik in mijn omgeving geconfronteerd met iemand die huidkanker kreeg. Daarnaast heb ik zelf ook last gehad van depressie. Maar daar wil ik niet zielig over doen…
V: Waarom niet?
A: Omdat ik daar niet in wil blijven hangen. Integendeel. Die depressie is de aanzet geweest om ondernemer te worden, kansen te pakken. Als je in dat slachtofferschap blijft steken, kom je niet verder.
V: Hoe dan wel?
A: Door de mindset die ik nu heb: positief zijn en vol vertrouwen! Zo ben ik ervan overtuigd dat mijn cosmeticamerk een succes gaat worden. En dat ik wereldwijd mensen blij ga maken met mijn duurzame producten.
V: Heb je al een naam voor je spiksplinternieuwe cosmeticamerk?
A: Ja. Maar die verklap ik nog niet.