Elske en Mila in het AD. Jongeren worden massaal eigen baas, maar het zijn vooral jongens

Elske en Mila in het AD. Jongeren worden massaal eigen baas, maar het zijn vooral jongens

Nederland telt sinds begin dit jaar iets meer dan 2 miljoen ondernemingen. Nooit eerder waren er zoveel bedrijven, meldt de Kamer van Koophandel op basis van de jaarcijfers. Opvallend is de groei van het aantal jonge starters. Het aantal starters van 18 jaar en jonger is afgelopen jaar met maar liefst 70 procent toegenomen ten opzichte van 2018. ,,Met je laptop op schoot ligt de wereld aan je voeten.’’

In 2018 schreven 3876 jonge starters zich in, een jaar later waagden 6572 jongeren de sprong in het diepe. Dat zijn er duizenden (stijging van 238 procent) meer dan in 2014, toen nog geen tweeduizend (1945) minderjarigen zich lieten inschrijven in het Handelsregister. 

Veel jongens (40 procent) en meiden (26 procent) beginnen een webwinkel. Daarnaast zijn creatieve activiteiten populair, zoals het maken van reclame, foto’s en films. De verhouding man/vrouw is niet in balans, want 80 procent van de jonge starters het afgelopen jaar bestond uit jongens. ,,Meiden zijn voorzichtiger, dat zie je duidelijk terug in deze cijfers. Heel jammer, want we hebben minimaal dezelfde capaciteit als mannen. Maar in de omgeving van meisjes hoor je sneller ‘zou je dat wel doen?’ We moeten af van dat risicomijdend gedrag. De achterstand op de mannen is te groot, dat moet anders’’, zegt Elske Doets. 

Talent

Doets is initiatiefnemer van de Young Lady Business Academy. Elk jaar nodigt ze een week lang jonge vrouwen (15 tot en met 24 jaar) uit om hun talent in de schijnwerpers te zetten. Ze geeft (praktische) tips over het opstarten van een bedrijf en hoe je het verschil kunt maken. ,,Ik geef de meiden vooral mee niet toe te geven aan mensen die hun droom te hoog gegrepen vinden of dat ze ‘normaal’ moeten doen. We moeten meer lef tonen en minder braaf zijn’’, vindt Doets. Het valt haar op dat de jongste generaties veel minder bezig zijn met snel geld verdienen. ,,Nee, de jongere van nu heeft veel meer idealen en gaat voor een betere toekomst. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de wereld. Het keiharde kapitalisme zie je veel minder terug.’’

”Jonge vrouwen moeten meer lef tonen en minder braaf zijn. Alleen zo halen we de achter­stand op mannen in”

Elske Doets, oprichter Young Lady Business Academy

Mila Duterloo

Een van de meiden die baat had bij het volgen van Doets’ ondernemerslessen is Mila Duterloo uit Bussum. De 18-jarige studente besloot afgelopen najaar haar eigen bedrijfje (Travelicious) op te richten. ,,De academy gaf me het zetje dat ik nodig had om me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Sinds september verkoop ik via mijn webshop duurzame en plasticvrije vakantiekits.’’

Reiskit

Het idee voor Travelicious ontstond op school. Mila studeert aan het Grafisch Lyceum in Utrecht en kreeg als opdracht een fictief bedrijf op te zetten. ,,Ik hou van reizen, maar wil ook duurzamer leven. Ik wil mensen aansporen na te gaan denken over het gebruik van reisproducten. We gooien het na een paar keer gebruiken alweer weg. Daarom ben ik op zoek gegaan naar plasticvrije producten zoals tandenborstels en kammen van bamboe en tandpasta die in een glazen potje zit in plaats van in een tube. Hiervan heb ik een reiskit gemaakt en hoop ik bij te dragen aan vermindering van de plastic soep.’’

Mila’s fictieve bedrijf is dus werkelijkheid geworden. ,,Er komt best wel wat bij kijken. Contacten met groothandels, boekhouding, het bijhouden van social media. Maar het is te combineren met mijn opleiding. Afgelopen kerst heb ik 53 reiskits verkocht, dus het begint te lopen.’’ 

Volgens Ursul Schaap van de Kamer van Koophandel wordt er de laatste jaren in het onderwijs meer aandacht besteed aan ondernemerschap. ,,Het begint soms al op de basisschool. Die lesstof is veranderd, vroeger gingen we ervan uit dat de meeste leerlingen werknemer werden en hoefde je niet na te denken over een eigen onderneming.’’ 

Onderwijs

Volgens Schaap spelen ouders ook een belangrijke rol in het stimuleren van hun kinderen om voor zichzelf te beginnen. ,,We hebben veel meer zelfstandigen dan vijf jaar geleden, dus het is voor jongeren normaler geworden ook een eigen bedrijfje op te richten.’’ Ook noemt de KvK de digitalisering een belangrijke factor om ondernemer te worden. ,,Via een webwinkel kun je aan iedereen verkopen. Met je laptop op schoot ligt de wereld aan je voeten. Zeker als je avontuurlijk bent ingesteld, is er online veel mogelijk. Kijk naar vloggers en dj’s die de wereld veroveren, het zijn de rolmodellen van nu.’’

De Kamer van Koophandel maakt nog wel een kanttekening; veel zzp’ers die een bedrijfje beginnen, zijn een jaar later alweer gestopt. Vorig jaar schreven zich 135.000 fulltime zzp’ers in, maar stopten er 72.000. 

Bron: AD.nl