EVA MIDDENDORP: ‘PERFECTIE IS NIET INTERESSANT’

EVA MIDDENDORP: ‘PERFECTIE IS NIET INTERESSANT’

Geboortejaar: 2001
YLBA editie: 11
Droom: artiestenmanager worden van een grote, internationale popster
Biografie: Naam: Eva Middendorp
Opleiding: Ondernemerschap & Retailmanagement, HBO

Belangrijke stap door YLBA: ‘Leren om bij jezelf en je dromen te blijven.’

V: Jouw droom speelt zich af in de muziekindustrie. Vanwaar die keuze?  
A: Mijn vader heeft bij die keuze een aanzienlijke rol gespeeld. Hij wordt heel gelukkig van motorrijden en heeft dat tijdens zijn leven vertaald naar het runnen van een motorzaak. Vanuit die achtergrond heeft hij mij van jongs af aan gestimuleerd ook te kiezen voor waar ik écht gelukkig van word.

V: En jij wordt dus écht gelukkig van muziek.
A: Helemaal!

V: Maar je gaat de muziek niet zelf maken…
A: Nee. Ik vind niets zo leuk als de kwaliteiten van een artiest helder in beeld te krijgen. En die kwaliteiten vervolgens te vertalen naar campagnes, naar graphic design, naar alles wat met imago en fan-relaties te maken heeft.  

V: Waarom word je juist dáár gelukkig van?
A: Van nature ben ik super leergierig. En in allerlei zaken geïnteresseerd. Met als gevolg dat ik vaak meerdere cursussen en trainingen tegelijkertijd doe. Dat ik artiestenmanager-zijn te gek vind, heeft precies daarmee te maken: het is niet zomaar een trucje. Het vraagt je telkens opnieuw keuzes te maken op diverse terreinen. En die keuzes moeten onderling kloppen.   

V: Hoe ga jij die grote popster overtuigen dat jij de juiste artiestenmanager bent en niet iemand anders?
A: Goeie vraag. Ik wil me onderscheiden in het tot stand brengen van wat je “zinvolle” fan-relaties kunt noemen. Relaties die dus niet alleen maar gaan over het opkijken tegen een artiest, maar ook écht iets toevoegen aan het leven van fans. Uiteindelijk versterken zulke relaties ook de commerciële potentie: fans zullen loyaler zijn. En nóg enthousiaster reageren op concerten, campagnes, merchandise.

V: Wat is er nodig voor een “zinvolle” fan-relatie?
A: Dat je er iets van zegt als een artiest gemakzuchtig of niet respectvol is richting publiek. En dat je hem of haar stimuleert authentiek te zijn. Want perfectie is niet interessant.

V: Welke artiest inspireert jou? En snapt wat jou betreft hoe het werkt?
A: Op internationale schaal denk ik dan aan Taylor Swift. Zij laat dingen van zichzelf zien, ook de twijfels, waardoor ze in feite zegt “ik ben als jullie”. En ook al kun je ook daar weer een strategie achter zoeken, ik ben ervan overtuigd dat ze op die manier een band opbouwt met haar publiek. In Nederland vind ik Froukje top. Zij slaagt erin eerlijk en puur te zijn.

V: Te zijn? Of zo over te komen?
A: Dat blijft een dunne lijn. Maar bij Froukje durf ik te zeggen: “te zijn”! 

V: In feite draai je al vijf jaar warm voor het grote werk.
A: Op het gebied van muziek marketing heb ik projectmatig al veel klussen gedaan voor EDM DJ’s en record labels. Op dit moment vind ik vooral indie rock bands interessant. Wat ik daar uitdagend aan vind is dat ze erg vasthouden aan traditionele marketing. En dat ze zichzelf daarmee tekortdoen ten opzichte van de elektronische muziek. Die achterstand voor hen te dichten, geeft heel veel voldoening.

V: Tot slot. Laat je zelf ook imperfectie zien?
A: Natuurlijk. Al was het maar omdat je het anders niet volhoudt. Perfectie kost heel veel energie! Dat is ook het mooie aan YLBA: je ziet dat áchter die grote ambities gewone meiden schuilgaan, met twijfels en onzekerheden. Dat helpt  enorm om met je eigen imperfecties om te gaan.    

Net als Eva dit jaar meedoen aan de Young Lady Business Academy? Klik hier om je aan te melden