Suzan de Jongste: ‘Mijn bedrijf staat op een, twee en drie’

Suzan de Jongste: ‘Mijn bedrijf staat op een, twee en drie’

Geboortejaar: 1998
YLBA editie: 4
Droom: Multiondernemen
Biografie: Naam: Suzan de Jongste
Opleiding: HBO, Bedrijfskunde
Nu bezig met: uitbouwen van haar bedrijf ZJ Advies & TheMbar (samen met compagnon)
Belangrijke stap door YLBA: ‘Beroepsmatig ben ik van de regeltjes. Maar op de Academy leer je dat je de regeltjes soms moet loslaten; lef moet tonen.’

V: Jij bent een geboren ondernemer: op je achtste had je al je eerste bedrijf.
A: Ik vind werken en iets opbouwen ongelofelijk belangrijk, ja. En leuk om te doen. Ik ben ook bereid daar veel andere dingen voor te laten.

V: Het schijnt dat je niet of nauwelijks uitgaat. 
A: Inderdaad. Uitgaan boeit me niet erg. En ik ga het niet alleen maar doen omdat het sociaal wenselijk is. Ondernemen vind ik gewoon leuker. Kies je een branche waar je warm voor loopt kom je vanzelf mensen tegen die goed bij je passen. Op sociaal vlak en ontwikkeling heb ik daar veel meer plezier van.

V: Wat voor iemand anders een geslaagd feest is, is voor jou een geslaagde werkdag?
A: Als ik een klant snel en goed heb geholpen met de boekhouding en diegene beveelt me aan bij een derde, is dat voor mij een feestje. Zeker als die getipte persoon vervolgens ook echt klant wordt en ik diegene ook weer blij kan maken. Bij The MBar, omdat we daar alles met ‘de hand’ doen, is de kick dan weer hoeveel we op een dag voor elkaar krijgen met het team, maar ook hoeveel orders we binnen krijgen. En wederom de tevredenheid met zowel het product als de service. Helemaal waar dus.

V: Krijg je wel eens negatief commentaar op je enorme gedrevenheid?
A: Natuurlijk. Er zijn soms mensen die niet begrijpen dat ik op deze leeftijd al zo gefocust bent. Dat mijn bedrijf op een, twee en drie staat. Maar ik ben niet van plan rustiger aan te doen met wat ik het liefste doe. Waar ik bij ZJ Advies de organisatiekant en perfectionisme van mijzelf echt kwijt kan in mijn werk, ben ik ook een creatief persoon. Toen ik merkte behoefte aan te hebben startte ik met een compagnon mijn tweede bedrijf TheMbar. Dat iemand anders van 9 tot 5 wil werken en vervolgens een (dure) hobby kiest kan natuurlijk ook. Het is gewoon niet mijn manier.

V: Boekhoudkunde wordt doorgaans gezien als saai. Maar dat zie jij anders?
A: Ik snap best dat veel mensen boekhouden als iets saais zien. Er zo weinig mogelijk mee bezig willen zijn. In zekere zin is dat de kern van mijn verdienmodel. Maar zelf vind ik het correct afhandelen van een berg cijfers en de kick van dat allemaal kloppend krijgen juist interessant. Ik kan er oprecht van genieten. En het is natuurlijk ook niet het enige wat ik doe.

V: Je probeert klanten ook echt te begeleiden.
A: Zeker. In het ideale geval heb je een klantrelatie die verder gaat dan het kille ‘doe mijn cijfers maar’. Zo mail ik elke maandag een administratie-tip. En via TikTok maak ik video’s over je belastingaangifte. Dat heeft hopelijk twee effecten. Een: door het gebruik van sociale media gaat boekhouding, als onderwerp, meer leven bij potentiële klanten, maar ook bij potentiële werknemers. En twee: via die tips reik ik mijn klanten op een sympathieke manier nieuwe informatie, voordelen en handigheidjes aan, die we bij interesse in een volgend overleg kunnen verdiepen omdat de basiskennis er al is. 

V: Veel Young Ladies hebben ook een maatschappelijk doel of ideaal. Speelt dat ook bij jou?
A: Minder. Daar ben ik misschien vrij traditioneel in: laat de politiek de beslissingen nemen en laat mij als ondernemer met mijn bedrijf bezig zijn. Ik investeer nu veel tijd in het personaliseren en aandacht in mijn serviceverlening en vindt het belangrijk om eerst te zorgen voor de relaties om me heen. Maar misschien is meer maatschappelijke engagement iets wat naar boven komt wanneer ik als ondernemer een paar stappen verder ben. Nu wil ik vooral uitbreiden.

V: Hoe ver wil je uitbreiden?
A: Ik heb ooit gezegd dat ik zo snel mogelijk van een naar twintig kantoren wil groeien. Maar door corona is het ineens wat achterhaald om te denken in een hoeveelheid kantoren. Laten we zeggen dat ik landelijke ambities heb wat betreft ZJ Advies. Met TheMbar is dat natuurlijk al gelukt.

V: Volgens veel onderzoeken is boekhouden bij uitstek iets dat snel gaat worden overgenomen door ICT of AI. Hoe kijk jij daarnaar?
A: Daar geloof ik niets van. Zelfs bij iets eenvoudigs heb je extra informatie nodig om dat onder de juiste kop te kunnen inboeken. Net als de gepersonaliseerde items die we via TheMbar verkopen: er zal altijd markt zijn voor persoonlijke aandacht, de extra waarde die een mens toevoegt ten opzichte van een machine of AI. Vergeet niet dat beiden nog steeds door mensen gebouwd en getraind zijn op basis van wat er in de geschiedenis werkte. Wanneer er iets nieuws voorbij komt is er nog steeds mensenwerk nodig om daar een innovatieve oplossing voor te bedenken.